familie ferie Ikke-kategoriseret Inspiration Mine piger mortilmernee.dk naturen Oplevelser Rejser sponsorerede indlæg steder jeg anbefaler

Sverige kan noget helt særligt….

3. juli 2018

Indlægget er sponsoreret af Visit Sweden

Vi har været på den vildeste mini getaway i denne weekend. Der var 100% første gangs oplevelser hele vejen igennem, og Sverige vandt alle 4’ers hjerter for fuld styrke.

Ingen af os havde været i Sverige før, det var den første vi ku vinge af…. Jeg har altid drømt om at opleve den der Emil og Pippi Stemning, og faktisk også Astrid Lindgrens verden, men det er bare aldrig rigtig kommet der til, at vi har fået taget turen. Indtil nu….

Visit Sweden havde lagt program for os, således vi ville få set lidt af hvert-  svensk stemning, svensk natur, svensk mad og svenske dyr…. Jeg har stadig ikke fået armene ned over hvad vi oplevede. Bevares, jeg har fulgt intenst med hver gang min veninde Juila har rejst til Sverige, hun er skarp til at finde nogle unikke steder rundt i Sverige. Men jeg må nu bare indrømme, de kan altså noget for alle sanser der oppe…. Gennem Instagram kunne man i weekenden følge os hele vejen rundt, og aldrig har jeg fået så mange beskeder på, om der kom et blogindlæg på den tur vi var på…. Hvilket naturligvis glædede mig helt vildt, for det betyder, at I kan bruge mine rejseindlæg til noget, og at de steder vi oplever, skaber inspiration for jer der ude.

Så lad mig hermed give jer en samlet oversigt over, hvad vi besøgte på vores aller først tur til Sverige…..

Fredag kl. 16.00 tog vi med Stenaline færgen fra Frederikshavn. En sejltur på 3 timer og 15 min. En dejlig nem rute når man bor her ovre i det jyske. Der er mulighed for at strække ben, nyde lidt mad og spille et par spil. Vi var ydermere pænt heldige med vejret, for det var varmt, solen skinnede og der var liggestole på øverste dæk, så vi nød den lange smukke indsejling til Gøteborg.

På vores tur gennem byen fra færgen til hotellet overrasker Gøteborg mig allerede. Jeg ved ikke hvad jeg havde forstillet mig, men deres arkitektur gjorde, at jeg følte vi var landet et sted nede i Frankring. Smukkeste bygninger, fortorvscafeer med store buede markiser, sporvogne og liv over alt…. Wauw en stemning… Den by glæder jeg mig til at udforske senere hen….. Men den her gang, der var det bloten overnatning, for ikke at skulle køre 3 timer en fredag aften.

Vores første nat i Gøteborg foregik på Gothia Towers. 3 tårne med 26 etager. Elevatorer der kørte uden på bygningen, til pigernes store begejstring. Værelserne havde også en ret vild udsigt, den ene vej indover Gøteborg og den anden vej over smukke Liseberg. Der er forskellige muligheder på top etagerne i alle bygninger, om det være sig spa område, udsigtsbar eller restaurant…. I bygning nr. 2 var det sågar udendørs pool med gennemsig bund. Den sad ligesom fast omkring 18. etage…. Aldrig om jeg kommer ud i den, men til jer der er til den slags, der må det helt sikkert være en oplevelse :-). Man kan faktisk se den på billedet her under.

Efter en dejlig overnatning her, og maven fyldt i deres helt vanvittige morgenbuffet, vendte vi bilen med Vest Sverige som var vores egentlige feriemål for denne tur. Vores første stop var på Karlsborg Fæstningen, som er en af Europas største og mest imponerende bygninger. Den blev bygget i 1819 som et centralt forsvar for landet. Samt for at huse det svenske parlament, kongefamilien, kronjuvelerne og nationens guld under krig.

Her er der guldjagt for børnene, som betyder, at man som familie kommer rundt på hele fæstningens område i samlet flok, og hvor børn synes det hele er sjovt, selvom noget at stoffet måske kan være en anelse tørt. Der var stor entusiasme og gejst for at finde guldskattene, og løse de sjove opgaver undervejs. Vi fik også vores første lille fika og kaffe her på Karlsborg fæstningen, inden vi kørte videre mod vores overnatning på Norrqvarn.

Norrqvarn er noget af det mest svenske idyl man kan forestille sig, det ligger lige ud til Gøta kanalen, hvor aftensmaden serveres med udsigt til vand og både som kommer forbi. En af de mange sluser i Gøta kanalen ligger også lige her, så man kan sidde og nyde naturens mystik, når sluserne åbnes og lukkes. Det er altså ret fascinerende at opleve.

Norrqvarn har også nogle helt særlige overnatningsmuligheder i deres lille tilhørende skov område. Her kan man nemlig overnatte enten i fluesvampe eller træstuppe. Disse var desværre bookede da vi ankom, så den oplevelse må vi have til gode, men vi var oppe og se dem, til pigernes store begejstring. Det er da en helt særlig oplevelse for børn, at lege smølf for en nat.

Værelset på hotel delen var dog også ganske hyggelig, så vi klager ikke, og maden der blev serveret var i utrolig høj standard. Så lækkert og delikat et måltid, i omgivelser der er som taget ud at eventyr. Der var også levende musik til maden, og lyskæder der tændtes da mørket faldt på. Området rummer også en fin lille mini kanal. Som viser en miniature udgave af Gøta kanalen. Her er der legetøjsbåde og små sluser, som børnene kan soppe rundt og lege i, det synes vores piger altså var helt fantastisk.

Efter en go nat og et skønt morgenmåltid, havde vi 4 cykler til låns. Der mulighed både for at leje kano eller kajak, booke tid på kanalfart og leje cykler. Så der er flere forskellige muligheder for at udforske Gøta kanalens mange ruter på egen hånd.

Gøta kanalen, som forbinder Stockholm og Gøteborg, er et at Sveriges mest kendte og populære turistattraktioner. Det er også kaldet århundredets svenske kontruktion. Den 190 km lange kanal blev bygget mellem 1810 og 1832 og rummer i alt 58 sluser. Et af højdepunkterne på kanalen, har jeg læst, er kæden af sluser i Berg. Hvor 7 forbundne sluser løfter bådene over 18 meter op. Det sted så vi dog ikke, men det lyder ret vildt.

Der er også mulighed fro at tage en bådtur mellem Mem og Sjötorp i sommersæsonen. Det er en 6-7 dages tur, hvor du kommer rundt på kanalen. Der findes bla. 2 museer på turen også.

Vi cyklede selv 4-5 km langs kanalen og fik fika og sodavand på den hyggeligst lille cafe Hajstorp Slusscafe og vandrehjem. Ren svensk idyl, med hele 3 sluser på række…. Det var så fantastisk et sted 🙂

Efter vores fine cykel tur i høj sol og med maverne fulde, drog vi igen i bilen mod vores næste stop… Det var et besøg på Islanna Træhus hotel. Det var et stop jeg selv havde ønsket, da jeg virkelig gerne ville opleve disse hytter. De er meget populære, og derfor booket godt op, så lad mig allerede sig nu, hvis I forelsker jer i stedet her, så skynd jer at book.

Det er et skønt svensk landsted, midt Falkøping. Vores gps havde lidt svært ved at finde det, men det lykkedes, og heldigvis for det. Sikke dog et sted. Det var et ældre ægtepar, der for en del år siden, besluttede at bygge deres første hus oppe i træerne. Baggrunden var, at de holdt mange fine bryllupsfester i deres skønne fest sal, og de ville gerne tilbyde noget særligt til bryllupsparret. Huset viste sig dog at være meget populært, så et par år senere, valgte de altså at bygge et til. De havde drømt om 30 overnatninger årligt, men allerede først år, havde de over 200 overnattende gæster. Så det var ikke kun bryllupsfolk der ville opleve det her, det var alle. Og jeg forstår det godt.

Der et fint lille rødt hus, som er meget svensk og lyst indrettet og så er der der gule villa villa kulla, som er indrettet noget mere farverigt. Der er ikke toilet i hytten, men der er et fint lille toilet hus, hvor man selv tømmer spanden 🙂 Morgenmaden bliver bragt i en lille kurv, som så hejses op om morgenen. Man kan ikke se de to huse fra hinanden, så man føler sig virkelig alene, der oppe i træerne.

Gården er som sagt ejet af to skønne ældre mennesker, og hvor datter, svigersøn og baby (næste generation) så småt er ved at tage over. Dog bager den skønne dame stadig selv alt brødet i deres lille bageri.

Stedet er kørt 100% økoligisk, og alt er virkelig fredfyldt for både øjet og sjælen.

Efter fika på skønneste Norrqvarn drog vi mod vores sidste overnatning her i Vest Sverige. Overnatningen var på Wrågården, hvor man bor blandt dyrene i en elg hytte. Wrågården er en familieejet elg- og hjortepark. Intet mindre end et unikt sted for både børn og voksne. Elghytten giver dig en følelse af at gå ind i hobitternes hytter. Der er køjer på tværs af hinanden, kun små vinduer til en smule lys. Men ikke så meget, at det ødelægger den fine hule fornemmelse. Udenfor er hytten formet som elge i den vildeste træ kunst man kan forestille sig. Ham som har lavet det, er så også 3 gange verdens mester i træ kunst, hvilket ses ret tydeligt. Er du vimmer et flot stykke arbejde.

Hytterne har egen terrasse med borde og bænke samt grill, så man kan sidde helt roligt, med udsigt udover området hvor der går hjorte og elge. Da vi kom gemte de sig lidt, men da vejret blev køligere, kom de ned til vores hytter, og gik stille rundt og spiste lige om os. Det var vildt. Jeg har altså aldrig oplevet sådan en elg i virkeligheden. Gud hvor den altså fantastisk. De svenske skoves konge, og det forstår man at de kalder den.

I hytten kan man bestille en grill kurv, så man selv kan forberede sin mad, mens man bare nyder roen, dyrene og den helt særlige hytte oplevelse. Pigerne var helt i sit es her.

I hytten er der hverken toilet eller tv, hvilket gør, at man har plads og ro til nærvær, natur og nuet. Vi nød det virkelig her, og selvom der var Landskamp, som min mand kunne se på sin telefon, så fortrak han at sidde ude på terrassen og nyde elgene, fodre dem med æbler og bare lytte til deres helt særlige lyde…. WAUW en aften vi havde her.

Wrågården tilbyder også Bison Safari, som var en ret vild oplevelse. Man sidder i sådan en trækvogn efter en traktor, hvor der er placeret mad til dem i små trug hele vejen rundt…. Man ved ikke helt hvad det er man skal opleve, men man får at vide, at de kommer ret tæt på….. Og gud jøsses det gjorde de. Så snart de store dyr hørte deres bondemand, og traktoren, så kom de stormende i bogstaveligste forstand….. Man tror et split sekund, at nu vælter de sku den her ladvogn…. Men det gør de selvfølgelig ikke. Jeg er dog med på hvorfor man lige skal holde lapperne inde, for det er et pænt stort dyr….. FED FED oplevelse at komme så tæt på dem altså….. Hvis man tager en overnatning her, så skal man altså også opleve deres Bison Safari.

Om morgenen blev vi vækket af en puslen udenfor, det var elge og hjorte, der igen havde fundet frem til blade og grene lige foran vores hytte…. Kl. 8.00 rumsterede det i et lille skab i hytten. Det var morgenmadskurven der blev bragt til os. Frisk juice, pålæg, boller, æg og kaffe…. Og naturligvis æblestykker til dyrene. Sikke et fredfyldt sted…. Det er 5 generation i familien der kører det, og det mærkes. De værner om deres sted…. Hvilket jeg forstår til fulde.

Da vi havde nydt morgenmaden og sagt farvel til de skønne dyr, drog vi mod vores sidste stop på Turen rundt i Vest Sverige.

Läckö slot var vores destination. Slottet er et at Vestsveriges mest besøgte turistmål og er valgt til Sveriges smukkeste slot. Den 700 år gamle historie, de unikt bevarede barrok sale og de fantastisk omgivelser gør slottet til en oplevelse i sig selv. Det ser man også tydeligt, når man ankommer.

På slottet arrangeres der både koncerter, operaer samt daglige guidede ture og prinsessens halskæde skattejagt for børn.

Vi fik en fin guidet tur – rundt i de enormt smukke lokaler på slottet…. Hvor vildt, hvad man faktisk gjorde for så mange år siden. Væg malerier, stuk, de helt vanvittige skabe udskåret i træ…. Historien om prinsessen på slottet var også ganske fornøjelig…. Omend det var de vilde omgivelser, som tog pusten fra mig…. Wauw.

Pigerne var på skattejagt efter prinsessens halskæde, de var lidt generte til start, men hun var sgu go hende der styrede det, og der gik ikke lang tid, før de løb rundt på slottet sammen med de andre børn….

Läckö slot skal man gøre sig selv en tjeneste at køre forbi, det er en storslående oplevelse for øjet…. Det lover jeg jer…..

Vores sidste fika blev også indtaget her….. inden vi kørte mod Færgen i Gøteborg….

Et langt skriv idag, jeg ved det godt, men hvert sted fortjener simpelthen en masse billeder og ord, da de kan noget ganske særligt hver især. Jeg håber I har fået smag på at besøg det smukke Sverige, opleve noget lidt anderledes end man måske lige havde i tankerne, og ikke mindst svar på de mange spørgsmål jeg fik undervejs…..

De kan altså noget ganske særligt der oppe. Og vi glæder os meget til at besøge Sverige igen….

Hvis I har lyst til at se alle mine stories fra vores tur, så har jeg lagt dem under Højdepunkter på Instagram. (jeg tror dog man skal være logget på selv appen for at se dem) Og der er naturligvis også masser af billeder på mit rejse #mortilmerneetravels.

Og skulle I søge mere inspiration til at sammensætte sådan en tur, så er der masser at hente på  Visit Sweden …. Og ligeledes kan I her på på Vest Sveriges side, finde go inspiration til 5 fantastiske steder at besøge med børn.

Trine
    5. juli 2018 at 12:19

Hejsa,
    Det ser super skønt ud, og lige noget i den stil vi har snakket om at skulle de næste par uger. MEN hvad med myg??? Det hører man desværre også er en specialitet fra skønne Sverige. Hvornår var i afsted, og var der mange myg? :o)
    hilsen Trine

Mortilmernee
      5. juli 2018 at 13:40

Hej Trine

Dejligt at høre du kan bruge indlægget. Vi har lige været afsted her i weekenden, og vi har ikke set ‘en eneste myg. Så de steder vi har været, der var de i hvert fald ikke plaget af dem. Ej heller af flåter.

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38