familie Ikke-kategoriseret Mine piger naturen Oplevelser sponsorerede indlæg steder jeg anbefaler Traveltip

Velkommen til min by…. Vejle :-)

15. juli 2018

Reklame for Visit Vejle

I fredags var jeg sådan lidt “turist i min egen by”. Jeg er født og opvokset i Vejle, først da Jesper og jeg købte vores hus i Hedensted flyttede vi lidt udenfor byen. Mine forældre bor der stadig, og indtil sidste år, hvor jeg mistede min mormor, der boede hun her også. Jeg er vidst det man kalder en ægte Vejlenser.

Jeg er derfor også særlig stolt, når jeg er blevet udvalgt til at lave lidt opmærksomhed omkring min by.

Der er de seneste år sket utrolig meget i byen, og særligt havneområdet har været og fortsat er, i en rivende udvikling. Det ene store smukke byggeri skyder op efter det andet, og når man bevæger sig rundt der nede, så føles det helt sydlandsk i stemningen, og man ser, at arkitekturen er højt prioriteret.

Nede mellem de flotte ejendomme er også bygget en lidt speciel legeplads, den er formet som en stor hval, og indbyder bare til den fineste leg. Selvom vores piger efterhånden er 10 og 8, så drages de stadig af den slags sjov når de møder det på vejen. Og hurra for det 🙂

For andet år i træk har Vejle Kunstmuseum udvidet deres kunstudstilling til Floating art på fjorden. De beskriver det selv således.

Den flydende kunstudstilling på Vejle Fjord omfatter 11 spændende og underfundige værker, der er skabt specielt til Floating Art 2018 og kommenterer på både lokale og globale temaer.

I værkerne er der gennemgående fokus på klimaet, vores vandløb, kloden, forurening, flugt og afsavnet af et hjem eller et holdepunkt i tilværelsen – både fysisk og mentalt. Værkerne higer og søger efter noget oprindeligt, som har været – et holdepunkt i en tid, som må genfindes via kunstens undersøgende natur.

Floating Art 2018 giver publikum mulighed for at opleve en gruppe unge, modige kunstnere og arkitekter, der spejler og undersøger deres samtid. Værkerne kan opleves hele sommeren, frem til afslutningen på Trekantområdets Festuge, 2. september. Værkerne kan ses alle dage, hele døgnet og ganske gratis.

Vi havde fornøjelsen af at opleve værkerne på vandet, hvilket var til stor begejstring for både os og pigerne. Vejret var med os, høj sol på himlen, roligt vand og vind i håret…. En ret fin oplevelse faktisk, og ret spændende at høre om tankerne bag værkerne. Jeg ville faktisk også gerne have oplevet det sidste år, men da jeg aldrig nåede det, så var jeg glad da jeg hørte de igen åbnede for udstillingen i år, dog med nye værker.

De guidede ture i både er desværre udsolgt for i år, men man kan sagtens nyde kunsten  fra land, hvor man kan gå langs den hyggelige havnefront. Museerne udbyder også guidede ture til fods, som du kan booke lige HER. Hvis man har mod på det, så kan man også leje en havkajak og sejle ud fra Vejle Å, ud i fjorden og nyde både kunsten og Fjordenhus helt tæt på.

Læs meget mere om selve værkerne lige HER.

Langs vandkanten ligger også den lækre restaurant Remouladen. Den ligger med udsigt ud over lystbådene, Vejles berømte varetegn Bølgen og naturligvis også Vejle Fjorbroen. Der er virkelig delikate retter at vælge imellem, og også gode retter til børn. Det er sjældent at vores piger spiser særlig meget når vi spiser ude, men her, der var tallerkenen tom da vi gik. Merle fik en lækker sprødstegt Rødspætte med friskpillede fjordrejer, Neel fik en go bøf med pomfritter og bernaise. Min mand fik sig et lækkert stykke kød med Bernaise og fritter, jeg selv fik mine første Rossini Caviar nogensinde, serveret med blinis, rødløg og creme fraiche. Vanvittig lækkert, de smeltede jo fulstændigt i munden.

Lige nedenfor restauranten finder man et hyggeligt område med to bassiner med sjove søstjerner, krabber og muslinger. De bliver naturligvis passet og plejet og har det godt. Men de er her også, for at børn kan studere, “fange og sætte dem fri”, og hygge sig med dem. Det synes vores piger var ret hyggeligt, mens vi voksne nød den sidste bid mad 🙂

Efter vores lækre frokost var det tid til at besøge Fjordenhus .

Bygningen har været undervejs i 5 år, hvilket er forståeligt når man ser og hører om dens vilde arkitektur.

Fjordenhus er Olafur Eliassons nye ikoniske bygning på Vejles havnefront og hovedsæde for Kirk Kapital A/S. Bygningen er den verdenskendte kunstners første bygningsværk og vil helt sikkert blive et nyt vartegn for Vejle. Der er offentlig adgang til Olafur Eliassons kunstværker i stueetagen alle dage kl. 7-24. Det er endda også muligt at flyde gennem i kajak.

Den markante bygning i havnebassinet i Vejle er på 9.000 kvadratmeter og består af fire sammenhængende cylindre, der med en højde på 28 meter rejser sig op ad vandet og skaber en forbindelse mellem Vejle Fjord og Vejle centrum. Kunst og arkitektur er smeltet sammen i det nyskabende Fjordenhus som det er Studio Olafur Eliassons tanke skal indgå i en konstant dialog med det omsluttende hav. Afhængigt af hvor man er i bygningen vil der således være forskellige vinkler og udsyn til fjordens bredder og havnen, indrammet af buede åbninger og vinduer. Mens to af stueetagens rum gennemstrømmes af vand. Fra den tonstunge Fjordhvirvel, der bevæger sig fra loftet ned i en spids, til Fjordreflektoren, der viser et konstant samspil mellem lys, vand og vind.

Kirk Kapitals kontorer befinder sig på de tre øverste etager. Øverst på bygningen er der et grønt tag med beplantning og solceller. Om natten er Fjordenhus oplyst indefra og minder om et fyrtårn.

Fjordenhus er en sammentrækning af fjordens hus og henviser til bygningens placering i vandet ud for Havneøen i Vejle Fjord. Det er kunstneren selv der har navngivet bygningen.

Der er fri adgang i nederste etage af Fjordenhus hver dag fra 7-24. Det er den åbne del af bygningen, og også her hvor de fleste flotte kunstværker kan ses.

VejleMuseerne arrangerer guidede ture i Fjordenhus, hvor man også kan se 1. sal. Det kan man booke lige HER.

Det er altså et helt vanvittigt byggeri, man forstår slet ikke, at det står her i Vejle. Jeg er altså ret stolt af det 😉

Vi sluttede af på Tirsbæk strand, med en lang tur langs vandet, op forbi Tirsbæk Gods (eller, så tæt på som man må komme her om sommeren) Til jul plejer der at være det smukkeste julemarked her på Godset.

Det er et dejligt langt stykke man kan gå langs vandet, men man kan også dreje fra og gå op gennem skoven, og videre ud i naturen hvis man har lyst til det. Længere ind mod Vejle har vi også Albuen, og på den anden side af fjorden finder man Ibæk strand. Vi har ret meget stand, sand og vand at byde på her i Vejle, og meget smuk natur.

Hvis man kører lidt udenfor Vejle findes der også en del dejlige strande man kan benytte sig af her om sommeren, eller bare til dejlige gå ture på andre tider af året, lige HER kan I læse om dem alle.

Men idag var vi ved Tirsbæk, sammen med en masse andre badende gæster. Vi købte store is ved ishuset, og vandrede langs stranden. Pigerne badede også, og byggede sluser i sandet….

Efter en virkelig dejlig dag, med masser af frisk luft, solskin og kulturelle oplevelser i bagagen kørte vi hjem igen. Men hvor var det dejligt sådan lige at blive mindet om, hvor mange smukke steder vi faktisk har her i Vejle, jeg håber også at I, hvis I kommer på disse kanter, får lyst til at opleve nogle af de smukke arkitektoniske bygninger på havnen, en lækker middag ved vandet, eller en tur igennem gågaden med alle de hyggelige cafeer eller besøge nogle af de dejlige strande 🙂

I hvert fald, VELKOMMEN TIL VEJLE 🙂

Gitte
    15. juli 2018 at 12:13

Tak for nye ideer. Vi har familie i Vejle, så kommer der ofte. Det er så hyggelig en by og især gågaden.
    Vi besøgte Økolariet sidst vi var der, det var et hit for alle i familien.

17. juli 2018 at 14:26

Dejligt at høre, det glæder mig I har lyst til at se nye steder når I er her… Der er mange gode oplevelser i byen 🙂

Henriette
    15. juli 2018 at 15:52

Så hyggeligt at se lidt glimt fra Vejle. Jeg boede der i tre år men flyttede sidste sommer tilbage til djævleøen hvor jeg er fra. Jeg savner ofte vejle, i sær naturen og de mange smukke områder

17. juli 2018 at 14:26

Kære Henriette

Ja vejle er faktisk overraskende fin, det kan jeg høre på mange, at de slet ikke vidste der lå så fin en by her ovre i Jylland, de fleste kender kun Århus, så dejligt at være med til at sætte lidt fokus på :-9

Jan Bruun
    9. oktober 2018 at 15:05

Jeg vil meget gerne besøge Vejle og se det smukke arkitektoniske område ved havnen, så jeg vil gerne vide om der findes et ‘bed and beakfast’ sted, hvor jeg over natten, kan lade min ‘i3’ bil op?
    Venlig hilsen Jan Bruun.

11. oktober 2018 at 11:41

Hej Jan

Det ved jeg desværre ikke noget om, der skal du nok kontakte Visit Vejle, eller turistkontoret .

mvh Louise

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38