Ambassadørskab familie ferie mortilmernee.dk naturen Oplevelser Rejser sponsorerede indlæg steder jeg anbefaler Traveltip

Smukke Småland…

11. juni 2019

Reklame for Visit Sweden

Elite stora Hotellet i Jönköping

Sverige, nærmere beteget Småland, har endnu en gang taget os med storm, det er vores 4 tur til Sverige og denne gang med Småland i fokus. Hver eneste gang bilen ruller over Øresund, glædes jeg over, hvor ubeskrivelig smukt her er. Hvordan den smukkeste natur med dramatiske fjelde, tætte granskove og idylliske skærgårde forenes. Hvordan aktiviteter som at bade, sejle kajak og at møde elge pludselig er helt naturligt. Ikke også at forglemme de smukke malede træhuse – som taget ud af Emils fortælling – ligger over det hele. Man drages ind i en helt anden verden når man færdes her i Småland.

Fredag aften startede vores lille weekend eventyr på Elite Stora Hotellet. Et smukt hotel, som består af en bygning fra 1800- tallet og som ligger lige ud til Sveriges næststørste sø Vättern, i det centrale Jönköping. Hotellet er restaureret under hensyn til den oprindelige arkitektur og rummer den mest fantastiske festsal. Hotellet var rammen om vores første nat, da vi først ankom sidst på aftenen. Vi spiste middag på restaurant Bishops, som ligger lige ved siden af, og efterfølgende gik vi tur langs vandet og lidt rundt i byen. Vi ramte Jönköping på en sommeraften med 24 lune grader i luften, og solen der spejlede sig i vandet.

Elite Store Hotellet der spejler sig i vandet
Jönpöping Rådhus der lå omgivet af den fineste have

Smukkeste rammer og mine 3 på tur langs vandet
Restaurant Bishops

Lørdag morgen vågnede vi til et smukt og solrigt Småland, og efter en lækker morgenbuffet på Hotellet drog vi mod dagens første magiske oplevelse. Vi skulle nemlig besøge Tage Andersens Gunillaberg.

Tage Andersen er blomsterkunstner, vi kender ham også fra hans fantastiske butik i Ny Adelgade i København. Men her i Gunillaberg, har Tage sit helt eventyrlige univers af blomster og kunst i ‘en stor forening. Vi hilste på den store kunstner ham selv, og som han siger “Her findes lys og luft, plads til min kunst og mine dyr, og stor potentiale for videre udvikling. Prosaisk, men smukt placeret i skoven på det smålandske højland – omgivet af betesmarker og raviner, med karpedam og rislende vandløb, magi og atmosfære.”

Når man ankommer til Gunillaberg parkerer man sin bil lidt der fra, og går langs markerne op til Tages univers, han ønsker at man lader roen sænke sig, og tankerne flyve…. Og det er præcis hvad man gør…. Jeg håber mine billeder viser bare en snert af, hvor helt og aldeles vidunderlig her er.

Efter smukke Gunillaberg kørte vi tilbage til Jönköping og fik frokost på restaurant Sjön. Restauranten er beliggende med udsigt udover den store smukke sø, hvor en lille men lang sandstrand snoer sig langs breden. Her smed pigerne sandalerne og rullede bukserne op. Vejret var sådan lige før torden, rigtig varmt og trykkende, men alligevel virkelig lækkert. Da maden blev serveret kom et kæmpe regnskyld, som vi sad ude under halvtaget og nød synet af.

Stranden lige ud for restaurant Sjön

Regnen varede lige præcis de timer det tog, at køre fra Jönköping til Filmbyn i Mariannelund.

Mariannelund har den fine historie, at rumme mange af stederne fra de svenske barndomsfilm af Astrid Lindgren. Der findes 12 indspildningsteder tæt på Mariannelund, bla. Emil fra Lønneberg, hvis hus ligger i Kathullt og ligeledes Børnene fra Bulderby, som blev filmet i Bullerbyn. Derfor var det meget nærliggende, da Filmbyn blev opført, at placere den lige her, i hjertet af Astrid Lindgreens verden. I Filmbyn oplever man filmens verden i en udstilling opført i Astrids hjerte. Der er originale kostymer fra filmene, der er sjove scene opsætninger fra Ronja Røverdatter, Pippis Køkken, Emils værksted og andre flere steder. Der er mulighed for at synge til filmmusik og lave sin egen film, som man kan få tilsendt til sin mail adresse.

Vores piger havde en fest her inde, de hoppede fra fra den ene verden til den anden i Ronjas verden, de blev “hejst” op i flagstang præcis som Ida, de “red” på Pippis hest og var inde og synge en sang. Vi har fået de små videoer på mail, dem har vi allerede grint meget af 🙂

Hvis man som os, også har en stor kærlighed for Astrid Lindgreens helt særlige univers, så skal man klart ligge et besøg forbi her.

Og som beskrevet, ligger også Emils hus meget tæt på, der måtte vi naturligvis også forbi, og lade nostalgien sænke sig rundt om fine Katthult.

Pippis hest
Emiiiiiiilllll
Virkelig nostalgisk besøg på Katthult
Emils værksted

Efter vores besøg i Filmbyn og på Katthult, var det tid til at sætte kurs mod vores næste overnatningssted, på vejen gjorde vi stop på Vänhems Café og Vandrarhem i Korsberga. Her fik vi cowboytoast og laks med nye kartofler, vi nød en runde minigolf efter maden, og kørte så den sidste halve time mod Wallby Säteri, som var rammen for vores nat.

Lille stund på Vänhems Cafe og Vandrarhem

Wallby Säteri i Skirö by er Småland når det er bedst. Stedet kaldes Smålands Trådgård og Herregård og rummer de fineste rammer, som hotel, konference og fest sted.

På Wallby kan man fiske, padle, sejle i kano, vandre, cykle eller bade. Stedet er beliggende mellem skov og sø, præcis som taget ud af et eventyr. Det store hus er fra 1700 tallet, mens der er bygget nyere som hotelværelser i svensk træhyttestil på området. der er udsigt til sø og skov også fra værelserne, og omgivelserne emmer af ro og hygge.

Impulsivt blev jeg kontaktet af en svensk fotograf som har bopæl i Jönköping, hun ville så gerne fotografere os, og lave billeder af os alle 4 sammen. Den mulighed ville vi enormt gerne takke ja til, så da roen havde sænket sig her på Wallby, kom søde Ofelia kørende, og fotografrede os i de idylliske rammer omkring Trådgården. Jeg har ikke set billederne endnu, men vi glæder os meget til det.

Vi havde en dejlig rolig aften her, pigerne sov på hems i det fine røde hus, og vi lå på langs og fordøjede dagens smukke oplevelser.

Det smukke Wallby Säteri
Ofelia arbejder
En lille tur ned til søen som ligger ved stedet
Vi boede i det fine røde hus her til venstre

Efter en dejlig nattesøvn og aller fineste svensk morgenmad, drog vi mod Kosta, nærmere betegnet Smålands glasrige.

Det sydøstlige hjørne af Småland omfatter byerne Lessebo, Kosta, Emmaboda, Nybro og Uppvidinge og rummer mere end 13 glasværker. Det kaldes derfor glasriget – Smålands “glas-hovedstad” – man har her produceret verdensberømt glasbrugskunst siden 1742.

Og det var her i Kosta, vi havde fået den udsøgte fornøjelse af at puste glas. Det her havde pigerne set særligt frem til.

At opleve den fantastiske proces af ildrødt glas, ekstrem varme og smeltet sand blive formet til lige præcis det, som man ønskede, det synes jeg absolut var fantastisk at opleve. Vi fik lov at prøve alle 4, og vi fik 4 meget smukke ting med hjem.

Jesper lavede en vase, begge piger deres helt eget glas og jeg endte ud med en skål. Af fine minder, som jeg altid ynder at købe med hjem fra de steder vi rejser, synes det her nok at være ret højt på listen over de helt særlige af slagsen.

I Kosta findes også glasmuseum, fabriksudsalg og outlets, hvor der sælges både unika og 2. sortering af fine glassager.

Neel i processen hvor hun åbner til hendes glas
Merle puster luft ind i glasset
Voila, et stk skål “næsten” produceret af mig
Glas kunst
Farverne man bruger til glasset

Når glasset er pustet færdigt, skal det igennem en nedkølingsproces på minimum 3 timer, og med alle de fine ting at kigge på i Kosta, fløj timerne af sted for os.

Vi valgte at besøge Grönåsens Elgpark, hvor vi var så heldige at se en mor med kalve. Elg mor var meget beskyttende overfor sine små babyer, så selvom om hun var bag hegn, havde man virkelig respekt for det store dyr.

Grönåsens Elgpark er en af de første elgparker i Sverige, parken ejes af familien Agelstam, som også bor på gården ved parken, og de passer dyrene hver eneste dag. For dem er det at drive en dyrepark en livstil, og det er vigtigt, at dyrene lever et så naturligt et liv som muligt.

Der er fine små stier og ruter rundt i parken, så mens man på gåben bevæger sig rundt langs de store dyr, oplever man absolut at de befinder sig i sit naturlige virke, selvom de er bag hegn.

En stor oplevelse for både store og små.

Udsigt over et af elgenes områder
Mor Elg med kalve
Blikket rette mod publikum…. og hun passer på dem 🙂
Kongen af de svenske skove

Efter besøg i elgparken kørte vi videre til Kosta Vildtsafaripark. Parken her er ganske ny, og har ligeledes dyrenes velfærd i høj prioritet.

Bag hegnet i den store park kommer man nær dyrene i deres eget miljø. I parken møder man Bisson, hjorte, mufflonfår og vildsvin. Man kan vælge at tage sin egen bil og køre parkens 7 km lange rute selv, men man kan også køre med et lille tog igennem parken, hvor man har mulighed for at fodre de dyr man møder på vejen.

Vi var med toget rundt, hvilket var til stor begejstring for vores piger. Vildsvinene var meget snakkesagelige, og løb sågar efter vognen flere steder på ruten.

Alle dyrearter går blandt hinanden på det store område, hvilket jeg synes er meget fantastisk. Det er jo helt ægte, sådan det forgår ude på den anden side af hegnet, her er blot en “smule” mere kontrol med dem.

Området er stort, det er ikke sådan en klappe dyr oplevelser, men man oplever dem mere i deres naturlige omgivelser, hvilket mit dyrehjerte værdsætter virkelig højt.

Så er der maaaaajjjssss
Frokost på Kosta Brukscafe

Efter 2 fine dyreparker var maverne sultne, vi spiste frokost på Kosta Brukscafé, mens vi ventede på, at vi kunne hente vores glas.

Caféen ligger lige i hjertet af Kosta, og tilbyder mange gode sager. Vi nød både salater og kage inden vi spændte drog mod Glascenteret for at hente vores kunstværker.

Da vi stolte havde hentet 4 fine “værker” vendte vi snuden mod vores sidste overnatningssted for denne tur.

Og selvom vi ikke troede det muligt, så blev vi endnu en gang enormt overvældet over den idyl der mødte os da vi ramte dette sted.

Grimsnäs Herrgård var vores destination for natten, og jeg priste mig lykkelig for, at vi allerede landede her ved 5 tiden, så vi lige havde en mulighed for, at tage stedet lidt ind.

Grimsnäs Herrgård er absolut en B&B i høj kvalitet, hvor indretningen er holdt i svensk originalitet, og med naturlige omgivelser, som taget ud af en film. Vores værelse fik jeg utallige private beskeder på instagram omkring, og det ligger i selve hovedhuset. Der var bad og toiletter til deling ude på gangen, som skulle deles med ca 5 andre rum. Rundt på ejendommen fandtes også 3 andre små huse, som var indrettet med værelser, køkken og toilet.

I selve hovedhuset findes den fineste restaurant, som taget ud af en scene på badehotellet. Vi fik serveret ægte Smålandsk 3 retters middag. Maden er lavet fra bunden i 100% økologiske råvarer, produceret i eget nærmiljø.

Efter den lækreste mad og hyggelig snak med stedets ejer, gik vi en tur ned til den store sø. Søen lå afgrænset af en lang sti, der i gamle dage blev kaldt langebro. Og hvis jeg forstod det ret, så var præcis dette sted, tilbage i 1500 tallet, grænsen mellem Sverige og Danmark. Det var alligevel lidt vildt, at Danmark strakte sig så langt op, for mange år tilbage.

Historisk interesseret eller ej, så var denne sø, med solnedgangen lige ned bag træernes kroner, et minde jeg altid vil holde i hjertet. Begge vores gymnastik piger skulle også foreviges i denne solnedgang på hænder, hvilket vi naturligvis så fik styr på.

Et 100% fantastisk øjeblik, kun forstyrret af en “smule” myg…. Men sådan er det jo i Sverige 🙂

Vejen frem mod Grimsnäs Herrgård
Ligge kig fra vinduet på værelset
Vores værelse…. bare WAUW….
Vores fine værker fra Glas pustningen

Løbetur ned mod søen

Bare WAUW

Efter en dejlig nattesøvn og lækker morgenmad på det fredfyldte Grimsnäs Herrgård, drog vi mod vores aller sidste destination.

Turen gik til Korrö. En lille svensk håndværker by med små røde huse omgivet af en hyggelig Å. Området huser en restaurant, hvor vi sluttede af med frokost. Derudover er der også Hotel og vandrehjem. Alt er omgivet af et smukt naturreservat, hvor Å’en snor sig igennem.

Her i Korrö skulle vi på kanotur langs åen. Jeg har aldrig prøvet det før, og jeg var en anelse bekymret for, om de mon var så små, at Jesper og jeg skulle sidde i hver vores, med ansvar for hver vores barn. Men til mit store held, var de dog så store, at vi alle 4 kunne være i en.

Vi blev udstyret med redningsveste, en kano, 4 årer og en madkurv, og så var det ellers afsted.

Jeg vil gerne sige, at vi liiiiige skulle “lande” i balancen, både pigerne og jeg var lidt ængstelige til start, men da først vi gled gennem vandet, så synes omgivelserne også at kunne ses, og nydes….. Vi gik på “grund” – et par gange. Det vil sige, der lå nogle store sten i åen, som vi sad fast på, og igen, her var jeg ret begejstret for, at jeg ikke sad i min egen kano, for så havde jeg endt i vandet med 100% sikkerhed. Men Jesper havde ok styr på at få os hægtet af stenene igen, og så videre ned langs det smukke spejlklare vand.

Vandet var så stille, at trækronerne spejlede sig krystalklart i vandet, åkander mødte os langs breden og det ene smukke syn af natur overtog det andet.

Vi padlede afsted i et par timer, så kom regnen, og vi fandt tilbage og fik spulet og afleveret den gode kano, for efterfølgende at søge ly og frokost på Korrö restaurant og café.

De klassiske små røde huse

Åen gennem Korrö
Min flok på vand

Helt utrolig smukt
Det spejlblanke vand

Sidste frokost i Korrö inden turen gik hjem af

3 overnatninger, et utal af fine og minderige oplevelser. Som jeg startede mit aller første billede på instagram med at skrive “Sverige skuffer aldrig”. Her er virkelig magisk…. Vi er vilde med at være her. Naturen, idyllen og den helt anderledes udformning af huse i forhold til Danmark. I det hele taget, den meget store forskel i både natur og kultur i forhold til Danmark. Og selvom man ikke kører så langt, så føles det alligevel som om man er langt væk hjemme fra, og det øger virkelig muligheden for at føle friheden.

Sverige går lige i hjertet, og jeg håber at jeg med dagens indlæg, har skabt gode inspirationsmuligheder og ideer til en ferie i Småland. Vi sender i hvert fald vores aller største kærlighed afsted her fra…. Og vi glæder os til at besøge Sverige igen.

Få meget mere information om Småland lige HER og hele Sverige lige HER.

De smukke skove, dækket af det blødeste mos. Det føles som at være i en anden verden
De smukke lupiner, som man møder over alt her først på sommeren
    Jeanette Renting
    13. juni 2019 at 14:16

Du er den bedste ambassadress for Sverige!! Alt er så smukt fotograferet.

Mortilmernee
      13. juni 2019 at 15:44

Åh wauw, tusind tak, det var godt nok en fin kommentar 🙂 Den blev jeg virkelig glad for 🙂

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38