familie ferie Ikke-kategoriseret Mine piger mortilmernee.dk naturen Rejser steder jeg anbefaler Traveltip

Roadtrip Schweiz og Syd Italien 2018 VOL. 2

4. august 2018

I gårsdagens indlæg handlede det om den første halvdel af vores Roadtrip 2018 Schweiz og Italien. Idag tager vi den sidste halvdel, som er resten af ugen i Caserta – lidt udenfor Napoli, og de sidste 4 dage i Toscana. Jeg vil også afslutningsvis komme ind på hvad vores rejse har kostet alt i alt 🙂

Den sidste halvdel af ugen i Caserta blev naturligvis også brugt på at bade – i den lidt strikse pool – men vi havde stadig 3 store oplevelser til gode. Den første var Amalfi kysten. Som faktisk var hovedmålet med hele turen, det var ligesom den vi havde udgangspunkt i, da vi startede hele planlægningen. Vi havde undersøgt om man kunne bo der, men det var simpelthen for dyrt, og da vi faktisk heller ikke rigtigt er strandmennesker, og hoteller med pools var tæt på umulige at finde, så faldt valget derfor på Caserta. Som så også viste sig at ligge meget mere centralt i forhold til naturligvis Napoli, men også Rom, Pompeii og Vulkanen Vesuv.

Amalfi kysten lå små 2 timers kørsel fra vores hotel i Caserta, så vi tog afsted fra morgenstunden, da vi gerne ville bruge hele dagen der nede. Vi havde egentlig forestillet os, at man godt kunne køre der til, og så parkere og nyde… Men her blev vi klogere, Amalfi kysten er crazy rent parkeringsmæssigt, det tog os mange køreture frem og tilbage blandt et par byer ved selve Amalfi byen, før vi ca. 45 minutters gang derfra, fandt en plads langt oppe af bjerget. Det skulle vi klart have haft bedre styr på. Til jer der måske overvejer at gøre det, I skal tage en at kystbyerne lidt længere væk, og så sejle her til, det er meget nemmere.

Men nu var vi her, så alle var happy….. Her er smukt, de maleriske bygninger op af bjergskrænten i selve Amalfi er rigtig flot, de tætte smukke parasoller på stranden er ret fotogene, omend lidt crowded at ligge her, det er ikke lige mig, men jeg elsker at opleve det. Den lange smukke “stenbro” der strækker sig ud i vandet, og hvor man på det yderste punkt, får det flotteste syn op mod byen. De smukke tætte og hyggelige små gader og restauranter oppe i selve byen. Der var præcis som jeg forventede. Vi tog også en sejltur over til den mest fotograferede af de 3 byer, Positano hedder den. Det er den fineste by, helt på ydersiden af bjerget, som kendetegner de fleste billeder på Amalfi kysten, og jeg forstår det godt, det var virkelig flot….. Men meget turistet, desværre…. Det hører sig naturligvis sæsonen til, men det ødelægger lidt, af den den autentiske feeling jeg gerne ville ha haft lidt mere af…. Vi besøgte jo også Cinque Terre sidste år, og det her sted, minder i bund og grund ret meget om det. Også derfor, vi faktisk valgte den sidste af de 3 byer fra. Men den skulle også være rigtig rigtig flot….. Klokken var bare allerede mange da vi havde set de to første, og vi havde også lige 2 timer tilbage i bilen. Men jeg føler ikke jeg manglede den, vi havde mange mange smukke oplevelser den her dag.

Min far og Jesper hentede de to parkerede biler, mens pigerne badede lidt ved stranden, og min mor og jeg sad og nød en lille stund.

Pludselig var ugen ved at være omme, og vi havde kun en hel dag tilbage, den brugte vi på vores sidste oplevelsesmål….  Pompeii og Vesuv. Vi havde hørt at Pompeii var en meget varm oplevelse, og det er ret stort, så vi var anbefalet at tage afsted så tidligt som muligt. Det gjorde vi så, men allerede kl. 9 var graderne høje…. Pyt, ind skulle vi, for nu var vi her. Pompeii lå ca. 30 min fra vores hotel.

Pompeii blev begravet ved Vesuvs udbrud i 79 e.KR. De ældste spor af bebyggelse går tilbage til 600 f. KR.

Pompeji, som lå ved floden Sarnos udmunding, dækker 63 ha og omgives af en gigantisk bymur med tårne og porte. I SV ligger den ældste bykerne med krogede veje og irregulære husblokke. De senere omkringliggende kvarterer er udlagt i rektangulære blokke langs vinkelrette gader. Vejene er brolagte og har slidspor efter vognhjul. De offentlige bygninger samler sig om torvene: forum og Forum Triangulare. Forum er omgivet af comitium, basilika, curia, macellum og templer for bl.a. kejserkulten, Jupiter og Apollon; på Forum Triangulare ligger ruinerne af et dorisk tempel, to teatre og en gladiatorkaserne samt templet for den egyptiske gud Isis. Byen havde desuden tre badeanstalter (termer), et amfiteater og en stor palaestra.

Det var rigtig spændende, omend ret varmt, så vi havde besluttet, at vi ikke nåede det hele. En guidet rundtur varer ca. 5 timer, og det kunne vi bare ikke i varmen og med pigerne. Men jeg vil også sige, medmindre man er MEGET historisk, så har man også set det meste, selvom man måske kun ser det halve.

Efter Pompeii kørte vi direkte til Vesuv, som lå ca. en halv time her fra….. De forstår at gøre deres seværdigheder til turistfælder….. For man kan lige præcis køre til hvor der er 5 km tilbage, så betaler man for at parkere. Så betaler man for at tage shuttle bus yderligere 2-3 km op, og så betaler man lige igen, for at få lov til at gå de sidste 2 km op til vulkanens krater….. Det er altså lidt frækt….. Men jeg må bare sige, da vi kom op, var det pengene værd, og i særdelelshed den lidt hårde gåtur. Det var altså lidt af en tur. Heldigvis er der en anelse køligere oppe i den højde, men alligevel var det nu ret stejlt. Jeg vil sige, jeg var ikke i tvivl om hvor mine ben sad da vi kom ned igen.

Men det var vanvittig flot at være der oppe, og man kan gå næsten hele vejen rundt langs kanten. Hvis man ser godt efter, så ryger det også op flere steder der nede. Vulkanen er jo stadig aktiv, men har ikke været i udbrud siden 1944. Udsigten der oppe fra er også ret storslående, og mens vi stod der, kom en sky ind over os, det var en ret fantastisk oplevelse sådan at blive indhyldet i en sky, for at se den forsvinde igen ud over Napoli.

Finere afslutning på Caserta/Napoli findes vidst næsten ikke….. Næste morgen vinkede vi farvel til mine forældre, de fløj hjem til Danmark, og vi kørte videre til Toscana, hvor vi skulle være de sidste 4 dage.

Lørdag eftermiddag ramte vi så vores sidste hotel i byen Montecatini, her havde vi udelukkende også valgt placering efter, at vi gerne ville se Pisa, men det viste sig at være noget nær den hyggeligste lille byvi boede i. Montecatini er kendt for sine Termer (bade) og byen var fuld af liv. Ret gode restauranter, markeder og fine bygninger, her af også navnet Montecatini Terme. Vores hotel Astoria, var også virkelig fint….. Vi var forberedt på det med pool reglerne, så overraskelse var ikke så stor, da også dette sted, havde en del forbehold. Dog var de ikke helt så strikse som det andet sted, men jeg undres stadig over, når man ligger op til at familier med børn må være der, så er det altså sært at de ikke må plaske og have badedyr. Astoria var dog virkelig flot, fine værelser med ekstremt højt til loft og en restaurant som på et slot. Igen fornemmede man, at den var forbi sin storhedstid, så vægge og møbler var slidt på værelserne…. Men hvis man som os, faktisk godt kan li, at der er noget sjæl og charme, så er det her et meget anbefalelsesværdigt hotel.

Poolen var også rigtig fin, og da byen som sagt har mange Termer, var der også spa til poolen her, der stod godt nok, at børn under 12 år ikke måtte være der, men vores sagde de ikke noget til, så reglerne bøjes nok alligevel lidt.

Omend, nu havde vi faktisk købt både en giga vandmelon, og en stor klassisk flamingo, og ingen af dem var blevet brugt, så valgte vi at køre til stranden Calambrone ude ved kysten. Igen lidt af et helvede for at finde en parkeringsplads, hvilket overraskede os, da stranden faktisk strækker sig over 10 km. Men altså, den var populær….. Vi var her nogle timer, så havde vi lidt fået nok. Men er man til strand, så var der virkelig lækkert… Men mange mennesker.

Tæt på vores fine hotel gik også en bane, en rød kabelcar der førte os op til en lille by på toppen af bjerget ved Montecaini. Montecatini Alto hed byen. Vi tog den lille cable car der op en morgenstund, og nød at gå rundt i byen før turisterne fandt der op, der var en helt særlig ro, en stor smuk kirke, hvor klokkerne overdøvede det hele for en stund. Der var utrolig smukt der oppe, så hvis man bor i Montecatini, så skal man unde sig til at tage turen her op. Man kan også komme der op i bil, men turen med den røde cable car er ret sjov 🙂

Vores sidste hele dag brugte vi på at køre først til Pisa og bagefter til Lucca. Imellemtiden var graderne steget til små 40 grader, hvor vi ferien igennem nok “kun” havde ligget på omkring 30-33 grader. Når man rammer 40, så begynder det at blive lidt varmt at opleve noget. Vi tog selvfølgelig afsted alligevel, men vi var bevist om, at vi nok ikke ville bevæge os ret meget rundt i byerne, som vi nok havde gjort, hvis det havde været lidt køligere.

I Pisa skulle vi naturligvis opleve det skæve tårn, og forsøge at tage de klassiske jeg holder tårnet foto. Merle forsøgte at gøre det en anelse anderledes, da hun tog den på hænder. Det havde vi lidt hyr med, da der er ret mange mennesker på pladsen, så det at holde sig oppe på hænder, til en stund hvor der ikke liiiige kom folk forbi, det var ikke helt nemt, men hun havde et ønske om det her billede, og det lykkedes da også ganske godt.

Vi kender ikke til ret meget andet at se i Pisa, så vi tilbragte derfor ikke ret lang tid her, vi så tårnet, og de smukke kirker der ligger omkring den, vi fik en is på torvet, og så gik vi lige lidt ned at en gade…. Vi havde hørt der ikke var så meget mere at komme efter, så vi bevægede os derfor til Lucca istedet. Men jeg var ret glad for at se det tårn, det har stået på min “MUST SEE” liste længe, og nu kan jeg vinge den af. Det er virkelig flot, og jeg var overrasket over, HVOR SKÆVT, det faktisk er…

Lucca er til gengæld noget helt andet, den har sin gamle bydel, omringet af en stor gammel bymur. Vi var blevet anbefalet at leje cykler, og køre rundt på bymuren, men vi synes simpelthen det var for varmt. Vi nøjedes derfor med vores gå ben, hvilket også var helt ok. Lucca er hyggelig, der er sådan en fin stemning der inde, gode spisesteder, musik i gaderne og bare masser af plads til at gå rundt, selvom der var mange mennesker…. Hvis ikke der havde været SÅ varmt, så var vi nok blevet der længere. Og hvis det havde været vores første stop på ferien, så havde vi helt klart været der noget længere, men efter 12 dage i Italien, så får man lidt den der – det er smukt, men vi har jo set det feeling – så derfor var vi her kun et par timer og satte snuden mod hotellet. Vi ville hellere nå hjem og bade lidt….

På vejen hjem fra Lucca mødte vi en af Italiens mange mange vidunderlige solsikkemarker. Men på den her tid af året, er det lidt svært at finde dem, hvor de stadig står i fuldt flor. De fleste af dem har bukket hovederne og er derfor slet ikke gule mere.

Men den her mark, den var flot og vild og fantastisk…. Og derfor måtte vi naturligvis ud og dokumentere den….. Jeg kunne vandre rundt der lææææænge, jeg synes det er SÅ fantastisk et syn…. Det håber jeg alle får lov til at opleve en gang. Jeg har stadig til gode at opleve lavendelmarker i Frankring, det håber jeg sådan jeg får lov til en gang 🙂

Ferien var nu ved at være forbi….. Vi badede et par timer den sidste dag, stod op næste morgen, fik god morgenmad…. Gik en sidste tur ned i den hyggelige by, Neel ville gerne shoppe sig et par klip klappere, vi nåede også hjem og bade igen et par timer…… Og herefter vendte vi snuden mod Danmark.

Turen hjem her fra var ca. 17 timer i bil, plus pauser til mad og benzin, det er et lidt langt træk, men jeg synes alligevel det gik overraskende godt. Onsdag morgen ramte vi Hedensted…. og allerede nu, 3 dage senere…. Så er man faldet helt til i sine egne rammer igen.

I er mange der har spurgt på budget på sådan en tur. Igen i år rammer vi stort set det samme som sidste år, vi har brugt præcis 30.200 kr. på den her tur. Overnatninger har vi gennemsnitligt betalt kr. 1.000 for pr overnatning, og så har vi haft morgenmad incl. på alle de steder vi har boet. Bilen har kørt 5.700 km, så det har kostet en del på benzin kontoen også, og så har vi selvfølgelig skullet leve og opleve. Men vi føler ikke vi har manglet noget som helst, vi har ikke sparet eller sagt nej… Bortset fra til store kasser med barbie eller playmobil i legetøjtsbutikkerne …. ha ha…. Så alt i alt, så har vi givet tæt på det samme, som man gør for en uges charter med all inclusive, vi synes bare selv, vi har fået meget mere for vores penge. Det skal siges, at mine forældre var så søde, at betale det ophold vi havde på hotellet i Caserta, det gav os lidt luft i budgettet, men det var et billigt hotel, jeg tror det var ca. 6.000 for en uge incl. morgenmad.

Men man skal være indstillet på at bevæge sig en del, både på fødderne og i bilen, hvis man begiver sig ud på en rejse som denne. For nogle virker det uoverskueligt, for andre som barnemad. For os er det lige præcis perfekt…. Der er slappet af, der er oplevet og vi har set SÅ mange spændende steder….

Wauw hvor føler jeg mig rig på alt når jeg sidder og reflekterer over sådan en tur…… Vi kommer så tæt på hinanden undervejs, vi får så mange gode snakke med vores piger og med hinanden. Vi spiser go mad,  og elsker det hele alle 4…..

Jeg håber I har fået et godt indblik og inspiration til hvad man evt. kan se i Swchweiz og Italien, tusind tak fordi I gad være med….. Det var en fornøjelse at dele det med jer….. Og jeg glæder mig allerede til næste rejse….

Noomi Jonasen
    4. august 2018 at 20:37

Tak for en fin beskrivelse af jeres rejse og smukke, smukke billeder. Du kan virkelig noget med et kamera. På mange måder minder jeres rejse om vores til Østrig og Kroatien. Vi kørte også selv (5800 km – samme budget), gik, så og oplevede så meget. Det er virkelig fantastisk at være så intens sammen med sin familie, mens man oplever nyt❤️ Fortsat god sommer☀️

Mortilmernee
      6. august 2018 at 13:52

Tusind tak for de fine ord, og mine billeder, det glæder mig virkelig at høre.

Lyder også som en super dejlig tur I har været på 🙂

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38