familie ferie mortilmernee.dk naturen Oplevelser Rejser steder jeg anbefaler Traveltip

Idyl i Skåne….

16. september 2019

Reklame Visit Sweden

Endnu en gang har Sverige fortryllet en af vores weekender…. Jeg overraskes gang på gang over, hvor meget forskelligt der er at opleve i Sverige, hvor anderledes både bygninger, natur og kultur er, alt efter hvor man bevæger sig i landet.

Denne gang har vi været beriget med 2 dejlige overnatninger lidt udenfor Ystad. Vi boede på Gårdshotellet, som ligger ca. 15 min i bil udenfor byen. Fineste gamle gård fra 1850. Gården er familie ejet og ligger omgivet af marker så langt øjet rækker. Hotellet byder på lækker morgenmad, og er kendt for deres egen ristet kaffe.

Selvom Ystad ikke er en kæmpe brusende by, så føles det alligevel ganske rart, at køre “hjem” til de rolige marker for natten.

Men vi var her også næsten kun for natten. Vi kom fredag sidst på dagen, men kørte straks mod Ystad, fordi solen var så fin, og aftenen stadig ung… Vi gik tur ned til havnen og rundt i byen, og jeg blev strakt betaget af alle de smukke farverige huse, der ligger på langs i alle de fine gader ned mod vandet. Næsten hvert eneste hus har både roser og små bænke udenfor, det føles næsten som at gå rundt i Brødrene Løvehjerte og kigge ind i de fine små gårde. Jeg ved godt man ikke må kigge ind af folks vinduer, men jeg blev virkelig draget, af de mange vinder hvor der stod små skibe og Dr. Ingrid i vinderne, det var bare som om, at en helt særlig stemning befandt sig der inde i stuerne….

Ystad er en af de best bevarede historiske byer i Sverige. Gader og huse er enormt flot bevaret, og de fine før omtalte farverige bindingsværks huse gemmer på mange mange årtier af historier

Vi spiste aftensmad på Möllers Bryggeri, et gammelt bindingsværks hus i centrum af Ystad. Om sommeren emmer gården af liv og atmosfære, men på den her tid af året, føles det mere naturligt at trækken indenfor i den gamle krostue.

Jeg fik her den hidtil største portion kartoffelmos jeg nogensinde har set…. Selv min mand måtte kapitulere over den store tallerken. Men det smagte virkelig lækkert.

Efter aftensmaden var vi trætte, pigerne havde været i skole, og vi havde arbejdet indtil vi var trillet afsted…. Så mætte på lækker kartoffelmos fandt vi tilbage til vores fine Trådgårdshotel.

Kartoffelmos, kød og broccoli…..

Lørdag morgen nød vi den gode morgenmad på Gårdshotellet, hvorefter vi trillede mod vores første spændende oplevelse. Vi skulle besøge Ystads Studios Visitor Center. Et center der ærer de mere end 80 film der er blevet produceret i ystad. Særligt Kurt Wallanders lejlighed og politi stationen som er brugt til BBC’s Wallander, er blandt de helt store attraktioner her inde. Men også Circus Imago’s Arena og Milky Way Spaceship samt vores egen Broen har sine områder her inde. Samtidig er der mulighed for at lave sjov med green screen, lege med lydeffekter og lave sin egen stop motion film. Det var virkelig en fed oplevelse, særligt for sådan en film og serie nørd som mig.

Det meste af formiddagen gik her, men da vi stadig var mætte af vores morgenmad, tog vi en længere gå tur rundt i Ystad igen, inden vi spiste frokost på den lækre cafe Söderberg ock Sara. Jeg ved ikke hvad det er der sker med vores børn når vi er i Sverige, men de er vilde med deres mad. De spiser simpelthen så meget, mere end mig faktisk…. Det er så dejligt at se. Men jeg gir dem ret, de har virkelig mange lækkerier her oppe. Her på cafe’en/bageriet spise de store lækre boller med smør efterfulgt at kanelsnurrer. Jeg selv fik en lækker sandwich og en creme bolle. Ingen kan lave boller med creme som Sverige…. INGEN….

På vores tur rundt i Ystad besøgte vi Klostret, som også er et museum. Museet fortæller den unikke historie om selve klostret. Et spændende besøg for de kultur interesserede.

Efter Klostret gik vi mod Sankt Maria Kirken. Vi gik stille ind, og sad en stund og nød musikken af et børnekor der øvede. Kirken er bygget i 1200 tallet, og er den ældst bevarede bygning i byen. Og i mere end 300 år har de bevaret traditionen, at deres Tower Watchman ser ud over byen. Og hver aften kl. 21.15, trutter han i sit horn hvert 15 min indtil kl. 03.00 om morgenen. Det gør han for at sikre at der er ro over beboerne i Ystad. Ystad er den eneste by i Skandinavien, der har bevaret den fine tradition.

Da vi var mætte af lækre kanel og creme boller kørte vi mod Sandskogen beach. Vi trængte til frisk luft og havets brusen. Stranden her kaldes for den Skånske Riviera. Det er en af de fineste hvide sandstrande Sverige har at byde på, og om sommeren findes her jetski, masser af solbadende gæster og så ikke at forglemme, det som jeg havde glædet mig aller mest til at se. De mange farverige cabaner som ligger side om side på hele den lange strækning…. Jeg havde tænkt hjemmefra, hvis jeg bare får lov at se 5 er jeg glad… Men de ligger i kæmpe store klynger, spot efter spot på den fine smukke strand. De putter sig lidt i skovkanten – som strækker sig helt ud til standen, men det gør dem kun endnu smukkere i min optik. I starten af stranden ligger også det populære Ystad Saltsøbad. Her var vi ikke inde, men vi gik forbi, og mødte de velduftende og afslappende mennesker i hvide morgenkåber, som var beriget med en forkælelsesweekend lige der.

Vi kørte videre mod Simrishamn, som ligger ca. 25 km fra Ystad. Simrishamn er endnu en malerisk lille by, som ligger helt ned til havnen. De fine huse, de gamle gader, isbutikker på havnen, her er så hyggeligt. Jeg fik også at vide, at der findes det hyggeligste æblemosteri Kivik, som også afholder et stort æblemarked her i slutningen af september. Blot et lille tip, hvis I kommer forbi.

Fra Simrishamn og til Ystad finder man en meget smuk cykelrute, som snor sig gennem det åbne landskab, smukke marker og de fineste strande. Naturen her i Skåne er breathtaking, det lover jeg…. Og selvom vi havde små ben på bagsædet, og tog turen i bil, så kunne vi sagtens fornemme, hvor ualmindelig mange fine spots der er på den her strækning. Når pigerne bliver lidt større, så vil vi helt sikkert gerne tage turen på cykel.

Men den her dag vi vi altså i bil, som også betød, at vi nåede en helt masse mere, end man selvfølgelig kan på cykel.

Vi gjorde også stop på Skillinge Norra Strand, hvor et hav af fugle har slået sig ned. Det var et helt særligt syn, at gå der langs vandet, og alle de smukke fuglearter der bare havde slået sig ned lige her. På strandkanten fandtes også et skilt, med alle de fine arter, så hvis man har tid, kunne man sagtens få en hyggelig stund ud af, at finde de mange fine arter 🙂

Is på havnen i Simrishamn
Simrishamn

Om du tager bilen eller cyklen på den fine rute er lige meget, men jeg anbefaler at man kommer forbi Sveriges helt store mystik. Nemlig Ales Stenar. Man “klatrer” op af skrænten og går mod det vildeste sted. Et sted hvor himlen, jorden og havet mødes, og hvor det her Ales Stenar står. Grunden til det er så mystisk er, at ingen rigtig ved, hvorfor det store smukke sten monument er blevet sat lige her. En af Sveriges aller mest besøgte steder, og man forstår det godt.

Vi var heldige at komme her bedst som solen var på vej ned, fuldstændig magisk, at stå lige der, i mystikkens centrum, med himmel og hav omkring os… Det er helt sikkert et oplevelse jeg meget sent vil glemme.

Men stedet i sig selv, er helt sikkert en kæmpe oplevelse, uanset vejret, det tør jeg godt at love.

Vi sluttede lørdagen af på NP Bistro. En traditionel restaurant i hjertet af en historisk park i Ystad. Der er smukke blomster udenfor, en lille scene, hvor der ofte foregår en lille forestilling. Der er mulighed for at bestille en picnic kurv i Bistroen, som man kan nyde på græsset.

Men nu hvor efteråret er kommet, så er det altså mere oplagt, at sidde indenfor i den yderst finde restaurant. Lokalerne er fine, og maden er helt i top. Pigerne var også her svært begejstrede, og nød nachos til forret og en lækker steak og bearnaise til hovedret. Jeg nød en hummer taco til forret og muslinger til hovedret. Jesper nød også nachos til forret samt et lækkert stykke kød til hovedret.

Efter vores aftensmad gik vi igennem ystad, lyttede til den fine trutten fra Watchmans Tower og kørte tilbage til vores hyggelige Gårdshotellet…. Der gik ikke så lang tid før der var ro i det lille værelse. 12 km havde vi faktisk gået, og masser af frisk luft og smukke indtryk…..

Søndag morgen tjekkede vi ud efter morgenmaden…..

Og kørte mod vores sidste to besøg her på vores lille mini get away til Ystad. Vores første stop var på Österlenkryddor. Et økologisk krydderi himmerige. En unik gård der gror, producerer og sælge krydderier, salt, te, eddiker, is og mange andre lækkerier. Alt er produceret på gården, økologisk og håndlavet med kærlighed og passion. På gårdbutikken finder du også fine krydderi planter som man kan købe med hjem, og selv forsøge sig med sit eget lille krydderi 🙂 Rundt om gården findes marker i flor alt efter årstiden. Om foråret de gyldne rapsmarker og vilde blomster, om sommeren lavendelmarker og lige nu, den smukke lilla honningurt. For sådan en lille blomster entusiast som mig, var dette sted naturligvis ganske vidunderligt.

Mig og pigerne i blomster og krydderier
den afblomstrede lavendelmark
Sådan ser den ud i fuldt flor – billedet er lånt HER.
Den smukke honningurt og årets nok sidste valmuer

Så var det tid til vores aller sidste besøg, nemlig Åbergs Trädgard & Cafe. Jeg vidste ikke helt hvad der ventede os her, men jeg havde læst, det var noget med smukke blomster og tilhørende cafe.

Desværre vil jeg sige, rammer vi det her vanvittige blomstermekka, på en årstid, hvor det efterhånden kun er træer man køber, som skal sættes til næste år. Havde vi været her for ca halvanden måned siden, så var jeg besvimet af lykke. Magen til smukkeste gartneri har jeg aldrig set. Lige præcis tilpas smukt, vildt og velplejet, lige som det skal være….. Små oaser af vilde haver, der snor sig rundt mellem store gamle hvidmalede drivhuse i træ. Botanisk himmerige vil jeg sige…. Her findes over 2000 forskellige planter, over 1000 forskellige urter. En ganske enkelt gennemført grøn og botanisk himmel fuld af inspiration. JEG VAR SOLGT…. og det endda, selvom mange af planterne desværre var afblomstrede….

Gartneriet rummer også en hyggelig cafe, hvor vi sluttede af med en frokost, inden turen gik retur mod Danmark.

Endnu en vidunderlig weekend i Sverige var fobi, den gik hurtigere end jeg sådan lige helt nåede at forstå…. Men det er helt terapeutisk for mig at arbejde med dette indlæg, for det giver mig tid til at reflektere over det hele, og nyde de smukke øjeblikke endnu en gang.

Jeg har hermed sendt smukkeste Skåne og Ystad lige ind i hjertekulen. Fyldt godt op med natur, blomster, lækker mad og maleriske små huse…..

Sverige, vi ELSKER dig 🙂

Björn Öhrn
    16. oktober 2019 at 13:22

Underbara bilder från något av det bästa vi har i Sverige. Gott att ni tycker om Österlen! (Men vi kan godt lige Danmark ogsaa)

Mortilmernee
      16. oktober 2019 at 20:32

Kære Bjørn

Tak for de fine ord om mine billeder, vi er virkelig begejstrede for smukke Sverige 🙂

Warning: Undefined variable $consent in /customers/e/3/5/mernee.dk/httpd.www/wp-content/themes/alder/comments.php on line 38